Yoga

Yoga kan helpen om je mentaal en fysiek sterker te voelen en te kunnen ontspannen. Bijvoorbeeld bij stress, rugklachten of een futloos gevoel. Yoga kan ondersteunend werken en is goed voor lichaam en geest. Een yogales kan een moment voor jezelf zijn, even stilstaan in de hectiek van de dag.

Yoga is een persoonlijke weg naar bewustwording. Je leert je aandacht bundelen en naar binnen te kijken. De beoefening  is als een spiegel, elke keer weer. Hoe je één ding doet, zo doe je alles.

Als we het over Yoga hebben denken we vaak aan de houdingen, asanas. Yoga is echter veel meer dan dat.

Patanjali beschrijft in zijn sutras het 8-voudige pad van yoga. 8 onderdelen die samen yoga vormen. Men zegt dat yoga niet compleet is zonder deze 8 onderdelen. Asana is slechts een van deze onderdelen. De fysieke beoefening van yoga is er om ons voor te bereiden om lang in meditatiehouding te kunnen zitten.

  • Yama – Hoe je je verhoud tot de wereld om je heen
  • Niyama – Hoe je je verhoud tot jezelf
  • Asana – De houdingen
  • Pranayama – Adembeheersing
  • Pratyahara – Het terugtrekken van de zintuigen
  • Dharana – Concentratie
  • Dhyana – Meditatie
  • Samadhi – Samenvallen, verlichting

Er is veel geschreven over het 8-voudige pad.

Als het gaat over yama en niyama raad ik aan om ‘The Yamas & Niyamas’ van Deborah Adele te lezen.

Voor de echte fans zijn de sutras prachtig vertaald van Sanskriet naar Nederlands door Jochem Dijkstra in zijn boek ‘ Zien door Yoga’.